Totai Shikki originate from lacquerware applied to the skin of the pit fire pots to increase the strength so that people from the Jomon period can put water in their pottery.
After this, the firing temperatures for ceramics increased and natural ash glaze is discovered. This led to people creating their own glaze.
Nikaido’s Stamped Ceramic Coated with Lacquer is like a time machine with an ancient message.
Utilizing a brush to pour the glaze into pattern imprinted using a Screwdriver, Hexagon Wrench, and USB, he fires the pieces.
He then polishes the pieces with the broken curve of a grindstone, applies Lacquer, fires the piece at a low heat and polishes again.
This is a time consuming method.
I believe his philosophy is one of enjoying tastes that feel like they were excavated from an ancient ruin.
陶胎漆器とは古代人が土器に水を入れることが出来るように、強度を増すように土の肌に施された漆器が起源であろう。縄文時代まで遡ることが出来る。
その後、焼成温度が上がり自然釉が発見され、釉薬が作り出される。
二階堂の刻印陶胎漆器はまるで古代のメッセージが刻まれたタイムマシーンのようだ。
スクリュードライバーや六角レンチ、USBポートなどを使って刻印された紋様の奥へ筆を使って釉薬を入れ込んで焼成。割った砥石の曲線を使って磨き上げ、その上に漆を施し、低温焼成の後、また磨き上げる。
なんと手間のかかった手法であろう。
古代遺跡から発掘されたかのような趣は彼のフィロソフィーの表れだと思う。